שקד: "שופט שסרח לא יישאר שופט"

איתי גדסי 2 Comment on שקד: "שופט שסרח לא יישאר שופט"

שרת המשפטים איילת שקד מגיבה על פרשת המסרונים: "כשלים מערכתיים" אך עם זאת מבקשת להמתין לתוצאות הדו"ח של הנציב: "נמתין לדו"ח הסופי"

משרד המשפטים
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה הים הודעה באשר לפרשת המסרונים בתיק 4000 שנחשפה אמש. "אתמול, בעת שצפיתי, הזדעזעתי יחד עם כל אזרחי ישראל. ההתכתבויות שנחשפו בתקשורת בין השופטת לבין חוקר הרשות לניירות ערך, במסגרת הארכות המעצר בפרשת תיק 4000, הן פגיעה קשה באמון הציבור במערכת המשפט".

"מיד לאחר שידור הכתבה, פניתי יחד עם נשיאת בית המשפט העליון לנציב תלונות הציבור על שופטים, בבקשה שיערוך בירור בדחיפות. על פי החוק, בירור בנושא התנהלות של שופט נַעֲשֶׂה על ידי הנציב. במידה והבירור מעלה חשד לפלילים, הנציב מעביר את המשך הטיפול ליועץ המשפטי לממשלה. במקביל, השופטת שוחררה מטיפול בפרשת תיק 4000, ומכל תיק אחר, וכך גם חוקר הרשות".

"השופטת תושאלה הבוקר על ידי הנציב, והחוקר נחקר תחת אזהרה בנציבות שירות המדינה. מיותר לציין שבמסגרת החקירה נבדקים גם מכשירי הסלולר, וכפי שראינו, ההתכתבות המלאה כבר פורסמה. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה מלווים את הפרשה באופן אישי. ככל שיידרש, החקירה תעבור למישור הפלילי, על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה בלבד. אני מציעה לכולם להתאזר בסבלנות עד לסיום הבירור. מדינת ישראל היא מדינת חוק, ולא עורפים ראשים בכיכר העיר. אני בטוחה שמערכות אכיפת החוק יגיעו לחקר האמת, ללא מורא".

"הנציב ימסור דו"ח. כבר עכשיו ניתן לומר שעל פניו ישנם כשלים מערכתיים עליהם ניתן ללמוד מהמקרה. נמתין לדו"ח הסופי על מנת לטפל בכשלים. אני מודִיעה כאן – אם יִוָודָע על שופט שסרח, הוא לא ישאר שופט. אם יהיה צורך, אכנס את הוועדה לבחירת שופטים ונפעיל את סמכות ההדחה".

"אתמול בבוקר התראיינתי בנושא מעצרים, ואמרתי את מה שאמור להיות מובן מאליו – שלילת חירותו של אדם היא מעשה קיצוני שיש לעשותו אך ורק במקרים של מסוכנות לציבור, חשד לשיבוש של הליכי חקירה או משפט, או לשם צרכי חקירה מהותיים. אדם מהיישוב הנלקח למעצר מאבד את עולמו ברגע. לכל אדם עומדת זכות החפות, ואל לו לאף אחד להקל בה ראש. אני חוזרת ואומרת – אסור בתכלית האיסור שידם של שופטי ישראל תהיה קלה על ההדק".

"אני רוצה להדגיש – מדינת ישראל איננה מדינה מושחתת. מערכת המשפט בישראל איננה מושחתת. במדינה מושחתת לא משליכים למאסר נשיאים וראשי ממשלות. במדינה מושחתת משחדים שופטים. במדינה מושחתת הפרסום שפורסם אמש בערוץ 10 היה מטויח. לא במדינת ישראל, ולא במשמרת שלי".



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    עוד שחיתות של בית המשפט
    פרשת "כנופיית מע"צ"[עריכת קוד מקור | עריכה]
    באוגוסט 1978 התפרסם דבר מעצרם של קבוצת צעירים שכונתה כנופיית מע"ץ, לה ייחסה המשטרה שורה של מקרי הצתה שאירעו בישראל בשנים 1974-1978[1]. באוקטובר 1978 הוגשו כתבי אישום נגד שבעה חברי "כנופיית מע"צ" – גדעון הררי, יעקב בלדוט, יוסף רחימי, אורי גולברי, פנחס אמזלג, חיים בויום ועוזיאל ערמי, על שורה של עברות חמורות, שכללו שורה של הצתות (בניין עיתון הארץ, בית מרס, מפעל קרגל[2]) וכן תכנון מעשי רצח של שופטים ושל שוטרים. כתבי האישום התבססו על עד מדינה, משה מאיר, שריצה באותה עת עונש מאסר על עבירות אחרות[3], והודאות של שישה מהנאשמים. הנאשמים טענו שההודאות שיקריות והוצאו מהם בעינויים[4]. ב-12 באוקטובר 1978 נעצרו הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם[5].

    פרשת מעצרם וההליכים המשפטיים, סוקרו בהרחבה בכל כלי התקשורת, שכן, על פי חוקרי המשטרה, מדובר היה בקבוצת אנרכיסטים מאורגנת היטב עם הירארכיה ומטרות מוגדרות ששמה לה למטרה לזרוע הרס בציבור, ואף הושמעו רמזים על הקשרים פוליטיים[6].

    כבר במהלך המשפט, טענו הנאשמים כי עונו וכי ההודאות הוצאו מהם בכוח ובעינויים[7]. נגדם עמדה צמרת משטרת ישראל, ובראשם סנדו מזור (לימים סגן המפכ"ל), פקד (לימים ניצב) יעקב רז ואחרים, וכן סגנית פרקליטת מחוז תל אביב, פנינה דבורין, שהכחישו מכל וכל את העינויים. לאחר משפט ארוך ומתוקשר, במהלכו הוחזקו במעצר עד תום ההליכים[8], הורשעו חמישה מהנאשמים, ואחד, עוזיאל ערמי, זוכה מחמת הספק. השופטים, בנימין כהן, משה טלגם ואליהו וינוגרד קבעו שעדות עד המדינה, משה מאיר, הייתה חסרת ערך והם הרשיעו את הנאשמים על סמך הודאותיהם במשטרה, בסיוע העובדה שנאשמים ידעו על ההצתות. השופטים גם קבעו שהנאשמים בדו מדמיונם את הטענות על התעללויות והכאות שלא היו ולא נבראו וחלקו שבחים למשטרה על החקירה המוצלחת[9]. הנאשמים נדונו לעונשי מאסר שנעו בין שלוש שנים לעשר שנים, בהתאם למספר ההצתות בהם הורשעו. פנחס אמזלג נידון לשנת מאסר על תנאי בהתאם להסדר טיעון בו הודה בניסיון לגנוב דלק[10]. הם ריצו בפועל עונשים שנעו בין שנתיים לבין חמש שנים.

    פתיחת התיק מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]
    ארבע עשרה שנים לאחר חקירתם, לאחר שהארבעה סיימו לרצות את עונשי המאסר שהוטלו עליהם, הודה שי שמחי, קצין משטרה שהיה מעורב בחקירה, בתוכנית יומן השבוע, כי העדויות נגבו מהנאשמים תוך שימוש באלימות קשה ובהשפלות, וכי עדויותיהם זויפו. בעקבות זאת, זומן שמחי לחקירה במח"ש והודה במעשים, סיפר שלמד את שיטות הפעולה מהשב"כ וטען שמי שהיה הרוח החיה מאחורי המכות וזיוף ההודאות היה דני מרוז. בעקבות זאת, בשל אי מציאת תיקי החקירה המשטרתיים ושתיקת יעקב רז בחקירה במח"ש, במרץ 1998 הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, כי הוא תומך בקיום משפט חוזר למורשעים ועמדתו נתקבלה על ידי השופט שלמה לוין שהורה ב-5 באפריל 1998 על קיום משפט חוזר[11].

    בהמשך הוגש כתב אישום מתוקן אך הפרקליטות החליטה לחזור מכתב האישום המתוקן ולא לנהל משפט חוזר לאור הזמן הרב שחלף.[12][13] בשנת 1998 ביטל בית המשפט המחוזי בתל אביב את הרשעתם, והארבעה זוכו מכל חשד[14]. היה זה הליך נדיר, בו הפרקליטות הסכימה לזיכוי נאשמים שהורשעו ושריצו שנים רבות של מאסר, לאחר שנמצאו ראיות חדשות.

    לאחר שחזרה בה הפרקליטות מההרשעה, ב-15 בפברואר 2000 נפסקו פיצויים לטובת הנאשמים בסך של כ-3 מיליון שקלים[15]. לאחר פסיקה זו, התקיים ב-21 בפברואר דיון בועדת החוקה, חוק ומשפט בו מספר חברי כנסת דרשו להשעות את סגן המפכ"ל סנדו מזור (בזמן הפרשה ראש מדור תשאול והקצין האחראי על החקירה) ואת ניצב יעקב רז (ראש אחד מצוותי החקירה) עקב מעורבותם בפרשה. בהתייעצות עם הפרקליטות נמצא שעל המעשים חלה התיישנות ולכן לא ניתן לנקוט כלפי החוקרים בהליכים פליליים ובשל היעדר ראיות מספקות לא ניתן לפתוח בהליכים מנהליים.[16]

    אחרי קבלת הפיצוי, תבעו הארבעה את המדינה בהליך אזרחי. המדינה טענה כי הארבעה כבר ניצלו את זכאותם לפיצוי, אך בית המשפט לא קיבל את טענתה, ובשנת 2005 פסק להם בית המשפט פיצויים נוספים בסך של כ-12 מיליון שקלים. לפני מותו, הרשם עדי אזר נעתר לבקשת הנאשמים לחשוף מסמכים חסויים אשר לפי פרקליטיהם, כללו התייחסות להוראה מגבוה להפעלת אלימות בחקירות. ההסדר הסופי שטופל על ידי השופט שמואל ברוך, הותנה על ידי המדינה בוויתור הנאשמים על חשיפת המסמכים.[17]

    בשנת 2006 פרסם יגאל אנקורי, קצין מודיעין במשטרה שהיה ממונה על החקירה הסמויה בפרשה, ספר בו טען שהנאשמים אכן בצעו את המיוחס להם והצר על כך שבגלל שוטרים שהכו את הנאשמים הם לבסוף זוכו. שלושה מהנאשמים שזוכו תבעו אותו בתביעת דיבה וקבלו פיצויים של 90,000 ש"ח[18].

    בשנת 2009 שודר בתוכנית סיפור אמיתי בערוץ 1 הסרט "הכנופיה שלא הייתה" והועלתה בו סברה לפיה פרשת הכנופיה החלה לפני הבחירות לכנסת התשיעית ונוצלה בניסיון לקשור את ההצתות למנחם בגין ושמואל תמיר.[19][20][21]

    ראו גם

  2. 1

    עוד שחיתות של לפיד
    פוליטיקה חדשה? תחקיר 'גלובס' מגלה חגיגות נהנתנות של לפיד וחבריו
    14:44 ט׳ במרחשון תשע״ה 02.11.2014 אתר קול חי
    כתבת 'גלובס' לילך וייסמן – פרסמה בסוף השבוע כתבת תחקיר שם היא בודקת על מה מוציאים משרדי הממשלה את כספי הציבור והתוצאות כפי שתקראו – מפתיעות. כל הקטעים מצוטטים מתוך כתבתה של וייסמן ב'גלובס'.
    על מה מוציא המשרד שאמון על קופת המדינה את הכסף? מפירוט ההתקשרויות של משרד האוצר עם גורמים חיצוניים לשנת 2013 עולה כי המשרד שאמון על חלוקת הכספים יודע להשאיר לא מעט כסף גם לעצמו ולצ'פר את עובדיו.
    בשנה שעברה הוציא המשרד 1.7 מיליון שקל עבור ימי גיבוש לעובדיו באגפים השונים, ועשרות אלפי שקלים בעבור אימוני כושר. דוח ההתקשרויות של משרד האוצר שנמסר לבקשת התנועה לחופש המידע, מאפשר הצצה לסדרי העדיפויות במשרד. כך למשל, בעבור סגן שר האוצר הותקן מקרר ברכב בעלות של 3,534 שקל.
    משרד האוצר, על פי הנתונים, מבצע לא מעט התקשרויות עם משרדי עורכי דין פרטיים ופירמות רואי חשבון. בשנת 2013 נעשתה התקשרות עם משרד עו"ד יגאל ארנון, שעלתה לקופת המדינה 700 אלף שקל. פירמת רואי החשבון ברייטמן אלמגור העניקה גם היא שירותים למשרד האוצר בסכום של 466 אלף שקל, וכך גם משרד רואי החשבון ליאון- אורליציקי שהעניק שירותים ב-166 אלף שקל. בנוסף התקשר משרד האוצר עם פירמת ארנסט אנד יאנג תמורת ייעוץ בסכום של 1.835 מיליון שקל. בעבור ייעוץ פיננסי שילם משרד האוצר כמיליון שקל לחברת דב הלפרין יועצים.
    בעבור "אימון אישי למנהלים" שילם המשרד 49 אלף שקל. משרד עורכי הדין גלוזמן ושות' שנשכר לייעץ גם הוא לסייע לאוצר קיבל סכום של 50 אלף שקל ומשרד זיו האפט המתמחה במיסים – 166 אלף שקל.
    עשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו ותישארו מעודכנים
    עלות נסיעת שר האוצר לניו יורק וושינגטון באוגוסט עמדה על 30 אלף שקל. באוקטובר טס לפיד לארה"ב שוב בעלות של 54 אלף שקל בעבור טיסה ושירות אח"מים בשדה התעופה. במאי טס שר האוצר לצרפת בעלות של 38 אלף שקל. החשבת הכללית באוצר טסה לוועידת קרן המטבע בוושינגטון בעלות של 16 אלף שקל.
    עוד עולה מהדוח כי לפיד שוכר עבור מסיבות עיתונאים שהוא מקיים ציוד מיוחד. הסכומים נעים בין 10 אלפים שקל ל-20 שקל. על מנת להכשיר את אנשי המשרד להופעות בתקשורת שילם המשרד 41 אלף שקל לקורס שיכין את הפקידים להופעה מול מצלמה.
    26 אלף שקל ליום כיף